Zodpovědné zadlužování
Hlavní stránka / Pro učitele / Zodpovědné zadlužování
Cíl lekce: Cílem lekce je seznámit žáky se základními pojmy, které se týkají poskytování půjček, a naučit je počítat náklady úvěru na praktických příkladech, tak aby v budoucnu dokázali udělat rozumné rozhodnutí.
Věková skupina: druhý stupeň ZŠ
Časový rámec: 1 vyučovací hodina
Metodický postup:
Aktivita 1
Sdělte žákům, že téma hodiny jsou finance a že se budou probírat pasiva. Než jim pojem vysvětlíte, nechte je vyluštit křížovku Co je to pasivum? Tajenka pojem totiž částečně objasní.
Aktivita 2
Rozdejte každému žákovi Pojmosměrku a vyhlašte ve třídě soutěž o nejrychlejšího řešitele. Po rozluštění tajenky („Různé úvěry mají různé vlastnosti, buďte důvtipní a nároční!“) vysvětlete žákům jednotlivá slovíčka včetně jejich souvislosti s probíranou látkou (např. příjmy – výdaje – rozpočet – plán -> před rozhodnutím o sjednání úvěru je nutné sestavit rozpočet a pečlivě naplánovat, zda je člověk schopen půjčku splácet; pro nenadálé události si lidé sjednávají pojištění neschopnosti splácet atd.). Pro vysvětlení pojmů je vám k dispozici slovníček. Důraz klaďte na termíny: jistina, úrok, úroková míra, RPSN a splatnost, jejich porozumění je klíčové pro plnění další aktivity. Žáci si mohou zapisovat význam slovíček přímo do seznamu Pojmosměrky.
Aktivita 3
Rozdejte žákům pracovní listy Jak ti to vyšlo? a společně zpracujte cvičení 1 a 2. Cvičení 3 zadejte žákům vypracovat za domácí úkol.
Pozn. k RPSN: Při srovnávání půjček s dobou splatností kratší než 1 rok je ukazatel RPSN
zavádějící – konkrétně např. rozdíl mezi roční úrokovou mírou a RPSN při velmi nízkém poplatku za vyřízení úvěru ve cvičení 3 u úvěru od společnosti „Nestojí to za to“.
U úvěrů poskytovaných na dobu kratší než jeden rok je možné použít ukazatel navýšení – viz článek RPSN, úroková sazba a koeficient navýšení aneb jak vybrat nejvýhodnější úvěr.
Aktivita 4
Žáci si ověří nabyté znalosti v kvízu: Kdo komu půjčí? A za kolik?
Doplňující úkoly a aktivity:
- Žáci v aktivitě 3 spočítají ve cvičení 3 koeficient navýšení a porovnají hodnoty s ostatními výsledky.
- Žáci mají za úkol sledovat reklamy na spotřebitelské úvěry a zapisovat si, kde se uvádí RPSN a v jaké výši. Vypracují srovnání různých nabídek bank i nebankovních institucí.
Další literatura a odkazy:
- Penníze.cz: článek Jak vybrat nejvýhodnější úvěr
- Česká obchodní inspekce: Než si vezmete spotřebitelský úvěr
- Poradna pro dlužníky: http://www.pomocsdluhy.cz
- Bankovnípoplatky.com: Zadlužit se? Ano, ale rozumně
Přílohy: