Vím, co piju: Vodu z vodovodu nebo z PET láhve?
Hlavní stránka / Pro učitele / Vím, co piju: Vodu z vodovodu nebo z PET láhve?
Cíl lekce: Žák ví, že kohoutková pitná voda je, na rozdíl od balených vod, nepřetržitě kontrolována laboratoří, že hygienické požadavky na vodu jsou garantovány zákonem. Zná cenu kohoutkové a balené vody. Zná výhody i rizika konzumace balené i kohoutkové vody.
Věková skupina: od 8. třídy ZŠ výše
Časový rámec: 2 vyučovací hodiny
METODICKÝ POSTUP
1. vyučovací hodina
AKTIVITA 1 (Evokace – Dotazníkový diktát) – 15 minut
Žáci samostatně anonymně odpovídají písemně na papír, lektor otázky čte – jednu za minutu.
- Popiš dva pocity, které máš při žízni.
- Kolik tekutin vypiješ za den?
- Jaké nápoje upřednostňuješ?
- Které látky kromě vody Tvůj oblíbený nápoj obsahuje?
- Kolik stojí litr Tvého nejoblíbenějšího nápoje?
- Kolik asi stojí litr kohoutkové vody (vody z vodovodu)?
- Jaká je denní spotřeba pitné vody v Tvojí domácnosti?
- Jaké mohou být zdroje pitné vody – odkud ji můžeš získat?
- Kdo zajišťuje kvalitu pitné vody z vodovodu?
- Kolik litrů má metr krychlový?
AKTIVITA 2 (Přehlídka názorů a zkušeností) – 20 minut
Jednotlivé odpovědi zapíšeme na tabuli nebo flipchart a vždy zvýrazníme favorizující odpověď. U otázek 6 až 10 sdělíme průměrné hodnoty a správné odpovědi.
6. V Praze cca 0,085 Kč/litr.
7. V Praze 106 litrů na osobu a den.
8. Podzemní (studny, prameny), povrchové (odběr z vodních toků a nádrží a její úprava). Kohoutková z vodovodu, balená.
9. Hygienickou kvalitu vody stanovuje zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a vyhláška č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody. Orgán, který vykonává státní správu v ochraně veřejného zdraví je ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím krajských hygienických stanic.
10. V metru krychlovém je tisíc litrů.
AKTIVITA 3 (Cesta vody) – 10 minut
Žáci ve trojicích navrhnou schéma, které zachycuje vše, co je třeba, aby se pitná vody dostala od zdroje vody ke spotřebiteli. Některé skupiny navrhují kohoutkovou vodu, některé balenou.
- Př. balení voda: Těžba a přeprava ropy – výroba plastu – výroba a přeprava PET lahví; čerpání ze zdroje vody + plnění PET lahví, skladování, převážení do meziskladu a od obchodu, skladování, převoz do domácnosti; likvidace PET prázdné láhve.
- Př. kohoutková voda: čerpání ze zdroje vody, přeprava vodovodem do vodojemu a do domácnosti; výstavba a údržba vodojemů a vodovodní sítě.
2. vyučovací hodina
AKTIVITA 4 (Evokace – ochutnávka naslepo) – 20 minut
Motto: Pitná voda „je zdravotně nezávadná voda, která ani při trvalém požívání nevyvolá onemocnění nebo poruchy zdraví přítomností mikroorganismů nebo látek ovlivňujících akutním, chronickým či pozdním působením zdraví fyzických osob a jejich potomstva, jejíž smyslově postižitelné vlastnosti a jakost nebrání jejímu požívání a užívání pro hygienické potřeby fyzických osob.“ (zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví).
Aktivitu uvedeme mottem ze zákona. Žáci ochutnají různé druhů pitné vody – kohoutkovou (studená i teplá), kohoutkovou převařenou (studená i teplá), pramenitou, balenou stolní, minerální, kojeneckou (pode dostupnosti). Tipují, která je která a hodnotí chuťové a čichové vlastnosti. Společně vyhodnotí, vyučující odhalí jednotlivé druhy vod.
AKTIVITA 5 (Brainstorming – dopady konzumace balené a kohoutkové vody) – 20 minut
S použitím předchozí aktivity žáci společně stanoví přednosti a rizika konzumace balené a kohoutkové vody a zapíší se na tabuli nebo flipchart. Rozdělíme je např. na ekonomické, environmentální a další. Např.:
Balená voda
Rizika a nevýhody – náročnost na neobnovitelné zdroje ropy a vody (přeprava i balení), možné znečištění při přepravě ropy i vody, hluk. Nelze garantovat skladování podle předepsaných podmínek (chlad, tma), mnohonásobně dražší (100x i více). Levné balené vody jsou původem z vodovodní sítě. Zátěž životního prostředí při získávání, zpracování a balení vody (spotřeba energií, vody a surovin, vznik, přeprava a likvidace odpadů, emise při dopravě a spalování odpadu), při jejich přepravě a distribuci vody ke konečnému spotřebiteli, v případě obalů jejich sběr, třídění, přeprava a likvidace (navíc za peníze daňových poplatníků, tedy i těch spotřebitelů, kteří balenou nekupují a nekonzumují). Reklamy nezmiňují, že minerální vody nejsou určeny k dlouhodobé spotřebě, některé mohou být v závislosti na jejich složení nevhodné pro děti či nemocné. Barelová vody z tzv. watercooleru by se měla zkonzumovat do 3 dnů a je třeba dbát na správné používání, sanitu, hygienu a údržbu přístroje, navíc spotřebovává elektřinu na ohřev a chlazení. …
Výhody – vždy po ruce, znovu upotřebitelný obal, dodává se i kojenecká voda. ...
Kohoutková voda
Rizika a nevýhody – možná kontaminace v podzemí (koliformní bakterie), nutná výstavba a údržba vodovodů a vodojemů, zastaralé vodovody snižují chuťovou kvalitu a vodu kontaminují ji olovem. Riziko při konzumaci teplé vody z bojleru nebo dálkového potrubí. Mírnější norma na obsah dusičnanů zvyšuje rizika pro kojence. Nutnost nechat chlorovanou vodu odstát nebo chlór a jeho sloučeniny odstranit absorpcí aktivním uhlíkem. ...
Výhody – stálá kontrola (jedna z nejkontrolovanějších potravin), okamžitě dostupná zpravidla ve všech obydlených oblastech, levná, dostupná ve velkém (jakémkoli) množství, je kvalitní, čerstvá, lehce mineralizovaná, a proto ideální pro každodenní pití, méně zatěžuje přírodu odpadem a dopravou, odpadá zátěž při přepravě a nošení, šetří hlubinné zdroje vody. ...
AKTIVITA 6 (Závěr) – 5 minut
Společně zhlédneme propagační spot na kohoutkovou vodu: