Supermarket
Hlavní stránka / Pro učitele / Supermarket
Cíl lekce: Studenti si díky aktivitě prožijí pocit „vrhání se“ na zboží v nabídce, který je všem spotřebitelům vlastní. Budou mít možnost rozhodnout o tom, zda v simulaci nakupování jídla v supermarketu dají důraz na kvalitu, nebo na cenovou dostupnost. V závěru hry si budou moci vyplnit spotřebitelský test zaměřený na ověřování znalostí vážících se k problematice spotřebitelství různých potravin.
Časová náročnost: příprava archů – 20 min, příprava v terénu – 10 min, sehrání hry bez reflexe – 10 minut
Pomůcky: čtvrtky na záznamové archy, které se dají přidělat na stromy a místa v terénu, pro každého hráče tužka, letáčky s informacemi o kladech a záporech jednotlivých potravin, například tak jak jsou v nabídce sdružení SOS, test...
Aktivita v kostce
Aktivita je určena ke hraní venku. Lektor do herního prostoru (např. kus lesa 20 x 50 metrů) umístí cedule s názvy různých potravin. Pod každou cedulí bude pro hráče připraven záznamový arch s jednotlivými řádky (viz příloha), na které se budou nakupující podepisovat. Každý podpis znamená, že si zboží našlo svého majitele. Záznamové archy mohou obsahovat různé počty řádků na podpisy, účelem není, aby se všichni podepsali ke každému zboží. Cílem hráče je, aby si pro sebe „urval“ co nejlepší (tzn. čím výše, tím lépe) pozici na záznamových arších. Závěrečné hodnocení provedeme tak, že každému hráči započítáme číslo pozice, na kterou se podepsal. Ti, kteří se nepodepsali vůbec, se počítá pořadí té pozice, která se na archu jako první neobjevila (např. pokud arch nabízí místa pro tři hráče, ostatním se dá za tento arch hodnota 4). Vyhrává ten, kdo má v celkovém výsledku minimální součet.
Popis aktivity
Příprava: Vyrobte si záznamové archy podobné tomu v příloze. Samotné archy rozneste do prostoru hry. Sdružení SOS nabízí informativní letáky o škodlivosti jednotlivých potravin, popřípadě je možné tyto informace získat z jiných zdrojů, dle možností učitele. Každý arch v terénu tedy můžeme doplnit těmito informacemi nebo letáky. Na základě těchto informací mohou pak hráči vyplňovat test po skončení hry. (Ukázka testu – viz příloha.)
Pravidla: Hra je určena pro jednotlivce, ale může být sehrána i v týmech. Studentům připomeneme zásady fair play i pravidla bezpečnosti chování při pohybové aktivitě v terénu. Hráči (každý s vlastní tužkou) hledají v herním prostoru záznamové archy jednotlivých potravin, na něž se podepisují. Poučíme je o tom, že čím výše svůj podpis na archu umístí, tím lepší hodnocení získají.
Když už si hráč myslí, že žádný volný arch nenajde, vrátí se k lektorovi a dostane test na znalosti, které byly u archů vyvěšeny. Hráč se už do prostoru hry nesmí vrátit a musí se pokusit odpovědět na základě znalostí, které během nákupu nabyl.
Jinou dimenzi hra může dostat, pokud budeme odlišovat záznamové archy podle kvality a ceny. Nejjednodušší princip je odlišit poměr cena/kvalita na vzdálenosti archů od místa startu. Pokud totiž něco umístíme do těsné blízkosti startu, hráči to najdou rychle, ale výrobek bude třeba méně kvalitní a cena podpisu bude tedy menší. U archů, které budou dále od startu a jejich hodnota tím bude vyšší, můžeme vyznačit jejich kvalitu nějakým záporným číslem. To znamená, že pokud se hráč zapíše v archu na pátou pozici a arch má kvalitu vyjádřenou číslem -3, tak hodnocení hráče je 5 + (– 3) = 2. Archy do terénu rozmístíme tak, aby výrobky u startu měly např. koeficient 0, a naopak výrobky daleko od startu koeficient -5.
Čísla kvality můžeme kombinovat jak s mírou vzdálenosti archu od startu, tak s reálnou známkou kvality jednotlivé potraviny. Na archy můžeme například umístit loga KLASA, BIO, FAIR TRADE nebo jednotlivá „éčka“. U kvalitních potravin snížíme koeficient ještě o nějakou hodnotu, např. arch u startu se značkou BIO má koeficient vzdálenosti 0 a koeficient kvality -3 (kvůli BIO), tudíž výsledně bude na archu číslo -3. Arch BIO daleko od startu bude mít koeficient celkový -8. Hráč pak musí odhadovat, jestli se mu vyplatí si „koupit“ daný výrobek nebo ne.
Lektor následně musí hru vyhodnotit. Z každého archu přiřadíme každému hráči jeho pořadí, z něhož vyplývá počet získaných bodů. Jednotlivým hráčům pak ze všech archů body sečteme. Vhodné je si na to připravit kalkulačku nebo nejlépe počítač s tabulkou z některého tabulkového programu, který vám součet sám spočítá.
Zdroje a odkazy
letáčky SOS o potravinách
nápad hry byl inspirován hrou BIZONI, kterou na táborech TOM BUBO-BUBO hrával s členy oddílu Ing. Ivo Petřík, tímto mu děkujeme za inspiraci, hra nebyla sepsána v žádném materiálu chráněném autorským právem, proto jsme ji umožnili i tuto premiéru trošku v jiných souvislostech
Metodické poznámky
v reflexi nezapomeňte s hráči rozebrat chování zákazníka při nákupu potravin, časté zapomínání na čtení obalů a lákavost reklam