O utrácení a šetření

Hlavní stránka / Pro učitele / O utrácení a šetření

3.6.2018

Cíl lekce: Žák zná funkci a hodnotu peněz, zná konkrétní význam pojmů „sleva“, „výhodný nákup“ či „výprodej“ a umí ověřit, že obchodník je používá férově. Žák plánuje svoje výdaje a šetří.

Pomůcky: kartičky formátu A6, papíry formátu A4, psací potřeby, lepidlo, flipchart

Aktivita 1 (Evokace – brainstorming): Chceš mít nějakou věc, např. nový mobil. Jak toho dosáhneš? Vymysli co nejvíce možností, jak mobil získat. Nápady žáků zapisujeme na flipchart – např. dostanu ho za něco, dostanu ho jen tak, řeknu si o něj, dostanu na něho peníze, vydělám si na něho peníze (např. sběrem jablek), šetřím si po drobných částkách, ukradnu ho někomu, ukradnu peníze a koupím si ho, ... V případě návrhů nelegálních způsobů je ihned jako nelegální označíme a škrtneme.

Aktivita 2 (Přání nebo potřeba? – krátká pohybová aktivita): Žáci se ve volném prostoru rozdělují podle odpovědi ano/ne:

  • mám mobil
  • na mobilu nejčastěji hraji hry
  • spíš někdo volá mě, než já někomu
  • mobil mám, aby se mi rodiče mohli kdykoli dovolat
  • mobil mám, abych mohl/-a kdykoli zavolat rodičům
  • mobil mám, protože ho má kdekdo
  • mobil mám, protože je to in
  • obejdu se bez mobilu

Aktivita 3 (Moje preference): Vrátíme se k aktivitě 1 a žáci si vyberou a označí nejvýše dva legální způsoby, které upřednostňují. Diskutujeme, proč si je vybrali, a vyzdvihneme způsoby, které vycházejí z vlastní aktivity a potřeby šeřit.

Aktivita 4 (Na co potřebujeme peníze – práce ve skupinách): Žáci se sami rozdělí do skupin nejvýše po čtyřech. Obdrží papírové karty formátu A6 a na ně zapisují obecné důvody, za co utrácejí lidé peníze, část skupin píše za dospělé – např. zajištění bydlení, jídlo, pojištění, dovolená, oblečení, školní potřeby pro děti, kroužky dětem, auto (provoz, pojištění, povinné ručení, opravy, údržba), vybavení bytu, provoz domácnosti (voda, elektřina, topení), telefon, rodinné oslavy, vánoční dárky, osobní potřeby… – část za děti (např. mlsání, suvenýry, koníčky, kredit, dárky, předplatné, přispívání na dražší věci, volný čas rodiny, ...). Diskutujeme, které platby jsou pr nás nezbytné, případně je tak označíme.

Aktivita 5 (Máme všichni stejně a proč? – obecná diskuse): Proč nemají lidé k dispozici stejné množství peněz? (Např. jiné zaměstnání, jiné vzdělání, jiný rodinný majetek, různé náklady na bydlení a živobytí, splácení půjček a dluhů, jiné schopnosti, jinou úroveň a schopnost riskovat, …)

Aktivita 6 (Jak nakupujeme – brainstorming): Co rozhoduje o tom, že si nějaký výrobek koupíme? Návrhy zapisujeme na flipchart. Např. potřebujeme ho nutně (jídlo, toaletní potřeby, ...), sleva, „výhodný nákup“, reklama v televizi, …

Aktivita 6 (Výhodný nákup – trochu matematiky – pro žáky od cca 4. třídy): Abychom nakoupili, používají obchodníci různé techniky, někdy i nekalé praktiky a triky. Měli bychom se tedy naučit správně „číst“ různé slevy, výhodné nákupy či výprodeje.

Zadání 1: Obchodník nabízí 400 g jogurtu za 19 korun. Výhodnější 500 g balení s upozorněním „25% navíc jen za 25 Kč“. Které balení je pro zákazníka finančně výhodnější? Vysvětli proč.

Zadání 2: Kupuješ zmrzlinu pro pětičlennou rodinu. Jedna zmrzlina stojí 27 korun, „výhodný triopack“ stojí 81 Kč. Která z variant je výhodnější a jak nakoupíš Ty?

Zadání 3: „Dnes sleva 25%“. Za jakých podmínek je výhodnější nakoupit právě dnes?

Vymyslíte sami nabídku, která na první pohled vypadá lákavě, ale pro zákazníka je nakonec nevýhodná?

Aktivita 7 (Kdo šetří, má za tři.): Jedeš na školní výlet. Platbu za cestu, jídlo, vstupy a 200 Kč na kapesné máš od rodičů. Za co kapesné je utratíš? Udělej si plán. – Každý za sebe navrhne, jak s kapesným naloží – zapíší si na papír. Odvážlivci ho představí ostatním. Slovně oceníme ty, kteří vědomě z kapesného ušetří.

Aktivita 8 (Pohybová aktivita): Žáci se ve volném prostoru rozdělují podle odpovědi ano/ne:

  • na školní výlet vždycky dostanu od rodičů kapesné
  • na výlet si vždycky beru i vlastní peníze
  • na výletě si vždycky koupím nějaké mlsání
  • z výletu si vždycky přivezu nějaký suvenýry
  • z výletu vždycky pošlu pohlednici
  • po výletu mi vždycky z kapesného něco zbude

Aktivita 9 (Šetřím na mobil – reflexe): Abychom na něco našetřili, používáme k tomu různé způsoby. Předložené nabídky žák nejprve rozstříhá, pak seřadí podle vlastní schopnosti ji použít a nakonec pořadí nalepí na papír A4. Svoje pořadí si porovnají vzájemně s kamarádem a vysvětlí si, proč mají jiné pořadí. Smyslem je samostatně o nich přemýšlet a následně diskutovat s někým blízkým (kamarádem) a slyšet jeho argumenty, proč to má jinak.

Příloha: Jak ušetřit na mobil? Nabídka možností (k rozstříhání)


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.