Není rámus jako rámus
Hlavní stránka / Pro učitele / Není rámus jako rámus
Cíl lekce: Žák ví, že vysoká hladina hluku poškozuje sluch a že dlouhodobá expozice vysoké hladině hluku přináší vyšší riziko poškození zdraví a zvýšenou míru úmrtnosti.
Hluk jako jeden z hlavních stresorů.
Věková skupina: od 8. třídy ZŠ výše
Časový rámec: 1 vyučovací hodina
METODICKÝ POSTUP
AKTIVITA 1 (Evokace – Stres) – 5 minut
Žákům zadáme nějakou tvůrčí činnost (např. namalovat sebe, složit báseň o jaru apod.). Dále vedeme situaci tak, že chceme vyvolat v žácích diskomfort (stres). Využijeme k tomu aktuální situaci. Např. v zimním období po zadání činnosti zotvíráme všechna okna, svítí-li prudké slunce, vytáhneme žaluzie. Žáci pracují výhradně ve stoje. Pustíme hlasitě nějakou kakofonickou hudbu (např. Plastic People of the Universe). Jejich protesty řešíme konfliktně. Po pěti minutách zdroje diskomfortu odstraníme.
Upozornění: Ve skupině žáků může být jedinec citlivý na některý z podnětů, zejména na hluk.
AKTIVITA 2 (Komunitní kruh – Dojmy) – 15 minut
Žákům vysvětlíme, že šlo o záměrně vyhrocenou situaci, která měla za cíl je vystresovat, uklidníme je a odlehčíme atmosféru. Nejdříve žáci předvedou svoji práci. Dále je vyzveme, aby na škále 0 až 10 charakterizovali svůj diskomfort (0 – žádný, 10 – na pokraji zhroucení). V komunitním kruhu dále odpovídají, co všechno mělo vliv na jejich výkon a co je stresovalo. Mohou přidat i svoje zkušenosti odjinud (školní práce, sport, domov). Jejich odpovědi zapisujeme na tabuli nebo flipchart.
Společnou diskusi shrneme informací, co je stres – např. stav, kdy je organismus vystaven mimořádným podmínkám (stresorům) a jeho následné obranné reakce, které mají za cíl zabránit nepříjemným pocitům. Mezi fyzické stresory patří např. nevhodná teplota, hluk, prudké světlo, tma, nepohodlná židle či vibrace. Psychickými stresory jsou konflikt sociálních rolí, pracovní přetíženost, vynucené emoce nebo jejich potlačování, nevěra, sňatek, rozvod, úmrtí blízkého člověka apod. Dále se budeme zabývat hlukem jako jedním z hlavních stresorů.
AKTIVITA 3 (Namaluj symbol) – 10 minut
Žáci samostatně vymyslí k libovolnému z následujících pojmů obrazový symbol a nakreslí ho na kartu formátu A6, které pak nalepíme na čtvrtku formátu A3.
Zvuk, Hluk, Ticho, Hrom, Třesk, Výbuch, Meditační muzika, Rocková hudba, Souzvuk, Disko.
AKTIVITA 4 (Hluk a lidé v číslech) – 10 minutách
Na kartách formátu např. A6 jsou uvedeny pojmy týkající se hluku a jejich číselné vyjádření. Karty zamícháme, žáci mají ve skupině za úkol k sobě přiřadit pojem a správnou hodnotu.
Podklad pro karty:
Počet sluchových buněk u člověka při narození (věkem klesá – neobnovují se) |
50.000 |
K poškození sluchu ale může vést i dlouhodobé vystavování se hluku kolem |
70 dB (decibelů) |
Běžná úroveň hluku podél hlavních silnic |
70 dB (decibelů) |
Startující proudové letadlo vydává intenzitu zvuku |
120 dB (decibelů) |
Základní limit pro venkovní hluk od 6 do 22 h. |
50 dB (decibelů) |
Základní limit pro venkovní hluk od 22 do 6 h. |
40 dB (decibelů) |
Základní limit pro vnitřní hluk od 6 do 22 h. |
40 dB (decibelů) |
Základní limit pro vnitřní hluk od 22 do 6 h. |
30 dB (decibelů) |
Frekvenční rozsah normálního lidského sluchu |
20 Hz až 20 000 Hz (hertzů) |
Ucho má nejvyšší citlivost pro frekvence zvuku |
1000 Hz až 4000 Hz (hertzů) |
Počet obyvatel EU zasažených nadlimitním hlukem přesahujícím 65 decibelů |
100.000.000 |
Procento evropské populace vystavené míře hluku, která může způsobit škody na zdraví |
40 % |
Škody způsobené hlukem v rámci EU (v eurech) |
13 až 28 miliard |
V Praze je nadlimitním hlukem zasaženo |
90.000 lidí |
Procento všech úmrtí na srdeční selhání v Evropě vlivem dlouhodobého dopravního hluku |
3 % |
Společenský přínos zavedení limitů na snížení hlučnosti pneumatik v období let 2010 – 2022 |
48 až 123 miliard euro |
Náklady na plnohodnotné autorizované měření hluku se pohybují kolem |
25.000 Kč |
Hygienických limity stanovuje zákona č. |
258/2000 Sb. |
Nedoslýchavost narůstá po dosažení věku |
55 let |
Počet sluchově postižených v České republice |
500.000 |
AKTIVITA 5 (Závěrečný brainstorming – prevence) – 5 minut
Co můžeme dělat proti nadměrné zdravotní zátěži hlukem? Návrhy žáků zapisujeme na flipchatrt nebo tabuli.
Na pracovišti např.:
– odstranění zdrojů hluku
– podstatné snížení hluku
– bránit šíření hluku pružným uložením
– užívat antivibračních nátěrů
– inovace hlučného zařízení méně hlučným
– uzavření zdroje hluku vhodným krytem (obezdění, příčka)
– omezení délky pobytu v hluku
– zařazení klidových přestávek pro odpočinek v nehlučném prostředí
– střídání pracovníků v hlučném a nehlučném prostředí
– používání osobních ochranných pomůcek (chrániče uší, sluchátka, protihlukové kukly a přilby
V běžném životě např.:
– omezit četnost návštěv diskoték a dalších hlasitých hudebních představení
– omezit hlasitost poslechu hudby (ze sluchátek, z televize, rádia)
– maximálně zkracovat dobu pobytu v hlučném prostředí
– nevykonávat hlučné činnosti v malém prostoru
– hlučné činnosti přesunout na denní dobu
– být ohleduplný ke svému okolí
– po zjištění překročení zákonných hygienických limitů podat podnět Krajské hygienické stanici
(Pozn.: Veškeré výstupy lekce shromáždíme na velkoformátový poster a vystavíme ve třídě.)