Nakupování on-line
Hlavní stránka / Pro učitele / Nakupování on-line
Cíl lekce: Cílem lekce je, aby se studenti orientovali v internetových nabídkách a přistupovali k informacím podávaným na internetu kriticky. Studenti by po absolvování lekce měli znát práva i povinnosti, které se týkají internetového nákupu, mj. být schopni zrealizovat nákup na internetu i zformulovat text o odstoupení od smlouvy.
Věková skupina: SŠ
Časový rámec: 1 vyučovací hodina
Metodický postup:
Stručný úvod – Proč (se) učit o nákupu on-line?
Celkově si nákup přes internet alespoň vyzkoušelo již téměř 85 procent uživatelů internetu. Významná je zejména skutečnost, že se uživatelé po počátečním pomalejším rozjezdu již tolik neobávají vyzkoušet více internetových obchodů ani různé způsoby placení za zboží zakoupené přes internet, včetně využití elektronického bankovnictví.
Nejoblíbenějším sortimentem zboží jsou knihy, časopisy, spotřební elektronika a výpočetní technika, ale také hračky a kosmetika. Nejoblíbenější on-line službou je nákup lístků do kin a divadel nebo fotoslužby. Tento vývoj souvisí s rozšiřující se dostupností internetu a uživatelskou gramotností jeho uživatelů. Internet a mobilní telefon jsou běžnou součástí života téměř každého Evropana – nyní už i u nejmladších.
Aktivita 1 – Diskuze
Proveďte ve třídě anketu na téma:
- Máte zkušenosti s nákupy prostřednictvím internetu? Jaké jsou vaše důvody, abyste důvěřovali/nedůvěřovali nákupům na internetu? › Jaký způsob dodání zboží/platby byste preferovali?
- Můžete doporučit nějaký důvěryhodný obchod v ČR/zahraničí?
- Byli byste ochotni nakupovat v zahraničí?
- Čtete obchodní podmínky před odesláním objednávky na internetu?
Aktivita 2 – Pracovní list
Rozdejte studentům pracovní list Odstoupení od smlouvy a zadejte jim následující úkol:
Rozhodněte, která verze odstoupení od smlouvy je správná po formální i věcné stránce. Zkuste pojmenovat nedostatky dvou nevyhovujících verzí.
Aktivita 3 – Samostatná práce
Zadejte studentům úkol, aby se pokusili zformulovat text odstoupení od kupní smlouvy uzavřené na internetu podle nového občanského zákoníku. Test by měl obsahovat následující údaje:
- identifikaci obou stran smlouvy,
- předmět smlouvy (co se kupovalo),
- kdy byla smlouva uzavřena,
- důvody odstoupení od smlouvy,
- požadavek na vrácení kupní ceny a způsob a lhůtu vrácení zboží.
Aktivita 4 – Návrh internetového obchodu
Rozdělte studenty do 2–3 členných skupin a zadejte jim další úkol:
Vytvořte návrh internetového obchodu a vyberte:
- sortiment, který byste chtěli nabízet (zboží, služby),
- název internetové domény, na které byste zboží/služby nabízeli,
- jaký zákaznický servis byste zvolili, abyste zákazníka zaujali a současně získali konkurenční výhodu oproti jiným internetovým obchodům (může jít zdánlivě o maličkosti - např. non-stop expedice zboží, vyřizování reklamací dříve než v zákonné lhůtě 30 denní lhůtě, věrnostní slevy apod.) – zvažte, co zákazník při on-line nákupu ocení nejvíce.
Doplňující úkoly a aktivity:
- Navrhněte studentům, aby si doma vyzkoušeli nezávazný testovací nákup v internetovém obchodě na vzdělávacích stránkách www.bezpecnynakup.cz - pomůže jim začít s nákupy prostřednictvím internetu a vysvětlí základní pojmy, na které možná zatím neznají odpověď. Vysvětlí, jak bezpečně platit nákupy v internetovém obchodě. Provozovatelem stránky je Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
- Zadejte studentům pro ověření znalostí kvíz.
Další literatura a odkazy:
- ust. § 1818 a další zákona č. 89/2012 Sb., Občanského zákoníku
- Bezpečný internet.cz: Nakupování přes internet
- Sdružení českých spotřebitelů: Jak nenakupovat zajíce v pytli
- dTEST: Ověření eshopů
- APEK: Certifikovaný obchod
- Evropské spotřebitelské centrum (informace o nákupu v zemích EU, pomoc při řešení přeshraničních problémů)
Přílohy: