Mediální manipulace
Hlavní stránka / Pro učitele / Mediální manipulace
Cíl lekce: Cílem lekce je, aby si studenti dokázali ověřovat informace; uvědomili si, že informace v médiích mohou být nepodložené, zavádějící či nepravdivé; uměli rozlišit propagandu od kriticky zaměřeného sdělení. Vypěstovat u studentů kritický a analytický postoj k informacím v médiích.
Věková skupina: SŠ
Časový rámec: 1 vyučovací hodina
Předměty: Občanská výchova, ZSV
Nástroje a pomůcky: Připojení k internetu, smartboard nebo větší monitor
Metodický postup:
AKTIVITA 1
INFORMAČNÍ ZDROJE
V úvodu lekce se učitel ptá studentů:
- Jaké informační zdroje znáte (televize, internet, noviny a časopisy, sociální sítě, knihy a publikace apod.)?
- Jaké jsou vaše oblíbené zdroje?
- Kdo je jejich majitelem a čemu slouží?
- Co se považuje za bulvár a co za seriózní zdroj?
- Jak lze ověřit, zda je informační zdroj seriózní?
(U poslední otázky berte v úvahu, že informační zdroj by měl mít dohledatelnou a jasnou vlastnickou strukturu, šéfredaktora či ředitele vysílání, jména novinářů nebo moderátorů a měl by podávat pravdivý a vyvážený pohled na problematiku, tzn. měl by dávat prostor opačným názorům, uvádět souvislosti a nevytrhávat z kontextu; zároveň by neměl čtenáře či diváka manipulovat k určitému názoru, ale spíše nabízet více různých pohledů tak, aby si dotyčný mohl udělat vlastní názor.)
Učitel nechá studenty krátce diskutovat a přitom píše na tabuli různé druhy informačních zdrojů.
Učitel poté ukáže (na smartboardu nebo na monitoru) studentům následující příklady článků:
- Aeronet.cz: Víme, kdo organizoval rozdávání červených karet proti Zemanovi!
- Blesk.cz: Tatínkova holčička! Mark Zuckerberg zveřejnil roztomilou fotku s dcerou Maximou
- EUportál: Válečná propaganda: Prokazatelné lži, které šíří Česká televize. Za všechno přece může Putin! Podívejte se na konkrétní příklady manipulace ČT
Úkoly pro studenty:
- Znáte výše uvedené zpravodajské weby? Lze zjistit jejich vlastníky, šéfredaktory a novináře?
- Jsou informace obsažené v článcích objektivní? Ukazují obě strany mince, tedy názor i protinázor?
- Které z výše uvedených článků byste označili za bulvár? Kde je podle vás hranice mezi bulvárem a seriózním médiem? Jaké jsou typické znaky bulváru?
- Lze některý z uvedených článků považovat za propagandu? Proč?
Učitel nechá studenty diskutovat a v případě potřeby sám uvádí fakta, týkající se uvedených informačních zdrojů (viz sekce Texty pro výuku).
AKTIVITA 2
HOAX
Učitel se ptá studentů, zda ví, co je to hoax. (Vysvětlení pojmu je v sekci Texty pro výuku).
Po vysvětlení pojmu se studentů ptá, zda si pamatují na nějaký hoax, ať už v novinách, na internetu, nebo v televizi.
Sám uvede příklad (viz Texty pro výuku).
TEXTY PRO VÝUKU: