Jedu na „noční“ proud - Dvojí tarif elektřiny
Hlavní stránka / Pro učitele / Jedu na „noční“ proud - Dvojí tarif elektřiny
Cíl lekce: Žák ví, jak zjistí domácí spotřebu elektřiny. Žák zná postupy vedoucí ke snížení spotřeby elektřiny v domácnosti i ve škole. Žák ví, že odběr elektřiny pro domácnost je zpoplatněn více tarify a umí podle toho naplánovat domácí aktivity tak, aby snížil výdaje za spotřebu elektřiny.
Věková skupina: od 8. třídy ZŠ výše
Časový rámec: cca 2 vyučovací hodiny
METODICKÝ POSTUP
AKTIVITA 1 (Evokace – Vstupní test) – 10 minut
Žáci obdrží papír a tužku a znamenávají si vlastní odpovědi vstupního testu:
1. Za minutu se průměrně v uhelné elektrárně Počerady spálí
a) 10 kg uhlí
b) 1000 kg uhlí
c) 10 tun uhlí
2. Za minutu se z této elektrárny uvolní téměř 10,5 tun oxidu uhličitého. Tolik emisí vypustí benzínové auto, které
a) objede hranice České republiky (cca 2.300 km)
b) přejede z ČR Asii až do Číny (cca 11.000 km)
c) dvakrát objede zeměkouli (80.000 km)
3. Účinnost této elektrárny (vyučití spáleného uhlí k výrobě elektřiny) je
a) 95 %
b) 58 %
c) 32 %
4. Energie vyrobená v ČR z fosilních zdrojů (uhlí, plyn, ropa, druhotné zdroje) tvoří z celkové výroby (2018)
a) 57 %
b) 48 %
c) 28 %
(48 % Německo, 28 % Rakousko)
5. Kolik špičkových LED světelných zdrojů nahradí jednu klasickou nešetrnou žárovku o výkonu 100 W?
a) 1 ks
b) 5 ks
c) 10 ks
6. Který z uvedených spotřebičů má největší spotřebu v průměrné české domácnosti?
a) nabíječka na mobilní telefon
b) večerní svícení
c) mraznička
7. Vím, kolik doma platíme za elektřinu.
Ano/ne
8. Vím, kde se u nás doma nachází přístroj na měření spotřeby elektrické energie (elektroměr, „elektrické hodiny“).
Ano/ne
Žáci si test vyhodnotí.
AKTIVITA 2 (K čemu elektřina? – Branstorming) – 15 minut
Žáci vymýšlí, lektor zapisuje všechny domácí stroje a přístroje, které spotřebovávají elektrickou energii (záis bude využit v poslední aktivitě). Lektor na závěr aktivity dodá pro zajímavost: Přibližně dvě třetiny celkové spotřeby energie potřebujeme na topení, pětinu na ohřev vody, zbytek (17 %) je myčka, vaření, chlazení, pračka, osvětlení, domácí technika, stand-by režim. Průměrná rodina (bez bojleru na ohřev teplé vody) zaplatí za elektřinu kolem 11.000 Kč.
AKTIVTA 3 (Cesta elektřiny – Skupinová práce) – 10 minut
Žáci obdrží kartičky vyjadřující cestu elektřiny od výroby ke spotřebiteli:
elektrárna (tepelná, vodní, jaderná, solární, větrná, ...)
transformace na 110, 220, resp. 400 kV
vedení 110/220/400 kV
transformace na 110 kV
vedení 110 kV
transformace na 22 kV
vedení 22 kV
transformace na 220 resp. 400 V
elektroměr
rozvodná síť v domě
Transformátory jsou běžně k vidění v obcích, elektroměr bývá před bytem nebo ve verandě rodinného domu.
AKTIVITA 4 (Co a za kolik? – Skupinová práce) – 15 minut
Žáci se pokusí roztřídit jednotlivé platby tak, že nesmyslné vyřadí.
Skutečné:
– distribuce elektřiny (podle spotřeby)
– fixní platba za jistič
– poplatek za systémové služby
– poplatek za služby operátora trhu
– poplatek na podporované zdroje energie
– silová elektřina (podle spotřeby)
– fixní platba dodavateli
– spotřební daň z elektřiny (podle spotřeby)
– daň z přidané hodnoty: 21% na všechny složky ceny
Nesmyslné:
- daň za spotřebu kyslíku a vody v tepelné elektrárně
- daň s objemu vody prošlé vodní elektrárnou
- poplatek za CO2
- transformační poplatek (platba za počet transformátorů)
- poplatek za opotřebení přenosové soustavy (za km vedení)
Další informace od lektora:
Veškeré „energetické“ informace lze najít ve smlouvě na dodávku elektrické energie (složení plateb, podmínky dodávání, velikost jističe, práva a povinnosti, postup při neplacení, podmínky ukončení smlouvy, časové intervaly aktivace tarifu atd.).
AKTIVITA 5 (Skupinová práce – Jak ušetřím) – 25 minut
Informace od lektora: Dodavatel energie ji může dodávat ve více tarifech, podle toho, kdy a na co elektřinu využíváme. Je-li v bytě např. bojler nebo přímotop, je sazba tzv. dvoutarifová sazba (nízký tarif = nižší sazba za kWh elektřiny, vyšší tarif = vyšší). Časové spínání nízkého tarifů má každý dodavatel jiné a lze ho zjistit na elektroměru.
V poslední aktivitě žáci zkusí svoje denní aktivity spotřebovávající elektřinu rozdělit do časových pásem, aby se trefili do nízkého tarifu. Lektor využije zápis spotřebičů z aktivity 2.
Příklad spínání nízkého tarifu:
Pondělí až pátek
0.00 až 6.11
7.10 až 8.35
9.34 až 15.56
16.55 až 18.35
19.30 až 24.00
Sobota, neděle a svátky
0.00 až 10.15
11.15 až 15.50
16.50 až 19.31
20.30 až 21.30
22.15 až 24.00
AKTIVITA 6 (Reflexe – Podřídím se tarifu?) – 15 minut
Závěrečnou diskusi věnujeme otázce, lze veškeré rodinné aktivity vtěsnat do nízkého tarifu? Lze ušetřit i jinak?