Historie a funkce peněz
Hlavní stránka / Pro učitele / Historie a funkce peněz
Cíl lekce: Cílem lekce je seznámit žáky s příčinami vzniku peněz, jejich dnešní podobou a vztahy mezi různými měnami. Žáci zároveň porozumí, proč je důležitý význam peněz – kromě toho, že slouží jako prostředek směny.
Věková skupina: První stupeň ZŠ
Časový rámec: 2 vyučovací hodiny (možnost výběru aktivit)
Metodický postup
Aktivita 1 – Diskuse
Uveďte hodinu otázkami:
- V jaké souvislosti se mluví o penězích? Vymyslete co nejvíce vět se slovem peníze.
- Kdo z žáků má doma kasičku, kde si schraňuje úspory?
- Jak často se žáci do kasičky „dobývají“?
- K čemu tedy slouží peníze?
- Proč vznikly?
K zodpovězení některých otázek vám poslouží informační text Peníze, kde je stručně popsána historie peněz, funkce peněz a také využití peněz v běžném životě.
Také můžete studentům přehrát desetiminutové video (v anglickém jazyce) o historii peněz.
Aktivita 2 – Směnný obchod
Proveďte s žáky aktivitu, popis je v dokumentu hra Směnný obchod.
Aktivita 3 – Seznámení s různými druhy mincí a bankovek, různými druhy měn
Rozdělte třídu na polovinu a z každé poloviny vyberte pár žáků do soutěžního týmu.
Soutěžní týmy předstoupí před třídu a snaží se získat co nejvíce bodů ve znalostním kvízu: Co víte o mincích a bankovkách. Po kvízu ukažte žákům na obrázku všechny české mince a bankovky a také všechny mince a bankovky společné evropské měny euro – viz odkazy České bankovky a mince a Eurobankovky a euromince.
- Eurobankovky https://cs.wikipedia.org/wiki/Eurobankovky
- Euromince https://cs.wikipedia.org/wiki/Euromince
- České bankovky a mince https://www.cnb.cz/cs/platidla/
Vysvětlete žákům, jaký design mají eurobankovky (společný pro všechny země) a euromince (společná lícová strana, podobu rubu si určují jednotlivé státy samy). Dále ukažte žákům mapu Evropy a ukažte jim, které země patří do eurozóny, tj. platí eurem. Interaktivní mapa je k dispozici na stránkách Evropské centrální banky.
Aktivita 4 – Malování mincí
Žáci dostanou za úkol namalovat návrh několika českých mincí – 1, 5, 10 a 20 Kč a několika euromincí – 1 a 2 €. Jakmile jsou žáci hotovi, několik jich vyvolejte a poproste je o stručný popis obrázku (proč zvolili ten obrázek/symbol). S pomocí namalovaných mincí žákům vysvětlete, jak se počítají směnné kurzy, tj. kolik korun se rovná jedné eurominci.
Doplňující úkoly a aktivity:
- online hry o eurobankovkách a euromincích
- diskuse o padělání peněz a jaké ochranné prvky mívají bankovky
Další literatura a odkazy:
› EU: Vše o penězích
› Česká národní banka: animované aplikace o mincích a bankovkách
› Evropská centrální banka: EURO
Přílohy: