Hezky to vypadá, ale z čeho to je?
Hlavní stránka / Pro učitele / Hezky to vypadá, ale z čeho to je?
Žáci chápou, že při nakupování základních potravin je kromě ceny důležité sledovat i složení výrobku a že obrázky na obalu často nakupujícího mate. Žák získá návyk číst z obalů složení a neřídit se jenom cenou.
Pomůcky: flipchart, fixy, papíry A4, A7, psací potřeby, obaly od základních potravin
AKTIVITA 1 (Evokace – Co je základní potravina): Žáci samostatně na papírky píší vše, co jedí, každý aspoň deset jídel, resp. potravin. Mohou psát jednotlivá jídla (řízek, svíčková, pizza, hranolky, palačinka, smažený sýr, špagety, ovesná kaše, vánočka, bábovka, müsli) nebo jednotlivé potraviny nebo složky potravin (mléko, sýr, šunka, kečup, vajíčka, párek). Pak se rozdělí na skupiny po čtyřech, každá skupina obdrží část papírků a snaží se je rozdělit na hotová jídla a jednotlivé potraviny nebo složky.
Shrnutí aktivity: Člověk pro svůj růst a život potřebuje základní potraviny. To jsou potraviny, které konzumujeme pravidelně a které zajišťují podstatnou část energie a látek potřebných pro zdravý život. V různých oblastech světa jsou jiné, ale podstata je společná všude na světě. Potřebujeme z nich cukry, tuky, bílkoviny, stopové prvky, vitamíny a vodu. A které jídlo vyhrálo?
AKTIVITA 2 (Trochu čísel – Kolik čeho z čeho?): Žáci samostatně počítají:
1. Jakou má tvoje tělo za den potřebu tekutin (pitný režim + voda potravě), když doporučený celkový denní příjem vody pro dítě kolem 10 let je 70 až 85 ml na 1 kg hmotnosti. (Celkem 2,0 až 2,5 litru).
2. Desetileté dítě potřebuje denně cca 10.000 kJ. Spočítej, kolik energie potřebuješ na fungování orgánů, růst, pohyb a na ztráty, když u 6 až 12tiletých dětí je spotřebováno:
- asi polovina (50 %) energie na bazální metabolismus (zajišťuje fungování orgánů)
- asi osmina (12 %) na růst
- asi čtvrtina (25 %) na pohyb
- zbytek (8 %) jsou ztráty
3. Vypočítej, z čeho bys měl energii získat, když energetická potřeba těla je pokryta:
- asi desetina (9 – 15 %) z bílkovin
- asi polovina (45 – 54 %) ze sacharidů
- asi dvě pětiny (35 – 45 %) z tuků
AKTIVITA 3 (Základní výzkum obalu): Žáci přečtou všechny informace, které jsou uvedeny na obalu a roztřídí je podle důležitosti. Nezapomenou na obrazové informace (na obalu jsou obrázky, které také nakupujícího ovlivňují a navigují). Příklad: Podmáslí kysané:
Nápisy: mlékárenské kultury, Tradice z Vysočiny, před konzumací protřepejte, tuk 1%, 1 l, buttermilk, Český výrobek, Garantováno potravinářskou komorou ČR, Člen skupiny Interlacto, 13.01.2019 L346 18:50B
Obrázky: Kráva pasoucí se, kráva se zvoncem koukající na mne, pampelišky, modrá obloha s obláčky, stolička a nádoba s nadojeným mlékem, česká vlajka, čárový kód, recyklační značky, obrázek jak postupovat při skládání obalu, logo Interlacto, značka země původu
Informace: (CZ) Kysané podmáslí – kysaný mléčný výrobek. Obsah tuku 1%, objem 1 litr, Složení: podmáslí, plnotučné mléko, mlékárenské kultury. Spotřebujte do data uvedeného na horním sváru obalu. Uchovejte při teplotě 4 – 8 st. Celsia. Po otevření spotřebujte do 48 hodin. Totéž ve slovenštině.
Výrobce: Moravia Lacto s.s., Jiráskova 94, 586 51 Jihlava, Česká republika, moravia@moravialacto.cz, www.moravialacto.cz
Výživové údaje: Energie, tuky, sacharidy (z toho cukry), bílkoviny a sůl ve 100 ml výrobku: ...
Diskutujeme, proč na výrobku uvedené údaje a obrázky jsou, žáci je můžou roztřídit podle nějakého hlediska (zákonné údaje, lákadla, jak naložit s odpadem, …), můžou hodnotit, které jsou pro ně důležité.
Shrnutí:
Základní povinné údaje, které musí být na potravinách:
- název potraviny
- seznam složek
- zvýraznění všech alergenních složek
- množství složek zvýrazněných v názvu, na obrázku nebo typických pro daný výrobek
- čisté množství potraviny
- datum trvanlivosti nebo použitelnosti
- zvláštní podmínky uchování nebo podmínky použití
- adresa výrobce, prodejce nebo dovozce
- ve vybraných případech země původu
- návod k použití, je-li nutný
- obsah alkoholu u nápojů s více než 1,2 % alkoholu
- výživové údaje
Pozn. k pořadí složek: Na začátku výčtu jsou složky, které výrobce použil v největším množství, další se uvádějí sestupně, složky s nižším než 2% podílem mohou být uvedeny v libovolném pořadí. Přídatná látka může být napsána pod svým názvem nebo E kódem a u každé se musí zároveň uvádět kategorie, do které patří (například emulgátor, sladidlo nebo zahušťovadlo).
AKTIVITA 4 (Čti a pak nakupuj): Z obalů od potravin vyčte a zapíše jeho složení. Pomocí internetu vyhledají, co znamenají pojmy, kterým nerozumí (např. viz níže: modifikovaný, xanthan apod.). Příklad: kečup ostrý (Spak).
Složení: rajčatový protlak (150 g rajčat na 100 g kečupu), pitná voda, cukr, kvasný ocet lihový, modifikovaný kukuřičný škrob, jedlá soda (max. 3,5 %), chilli, regulátor kyselosti: kyselina citrónová; směs koření, zahušťovadlo: xanthan.
AKTIVITA 5 (Srovnej a pak nakupuj): Aktivita obdobná s předchozí s tím rozdílem, že srovnávají obdobné výrobky. Příkladu jogurtu:
Jogurt Clever jahodový 150 g | Jogurt Zott Jogobella s lesním ovocem 150 g |
mléko | mléko 18 % |
ochucující složka 24% (jahody 50%, cukr, pitná voda, glukózo-fruktózový sirup, modifikovaný kukuřičný škrob, koncentrát z černí mrkve, aroma, zahušťovadlo: pektiny; regulátor kyselosti: kyselina citrónová, koncentrát z červené řepy) | ovocná složka (cukr, 17% ostružiny, 15% jahody, 7% maliny, 4% bezinková šťáva z koncentrátu, 4% borůvkové pyré, 2% borůvk, 1% bezinky, barvící koncentrát z karotky, aronie a hroznů; aroma) |
sušené odstředěné mléko | mléčné bílkoviny, zahuštěné mléko |
cukr | cukr |
lyofilizovaná jogurtová kultura, kultury Bifidobacterium BB-12 a Lactobacillus acidophilus LA-5 (kultury obsahují laktózu) | jogurtová kultura |
Výživové údaje na 100 g výrobku:
Energie 447 kJ | Energie 369 kJ |
Tuky 2,7 g | Tuky 2,7 g |
- z toho nasycené kyseliny 1,5 g | - z toho nasycené kyseliny 1,8 g |
Sacharidy 16 g | Sacharidy 11,2 g |
- z toho cukry 15 g | - z toho cukry 10,7 g |
Bílkoviny g | Bílkoviny 3,5 g |
Sůl 0,10 g | Sůl 0,15 g |
Země původu a výrobce:
Česká republika (Ekomilk a.s.) | Německo (Zott) |
Diskutujeme, proč tam uvedené údaje a obrázky jsou, proč se složení liší a v čem, případně jaké jsou preference žáků a proč. Pro děti může být zajímavé např.
- složení čokolády z hlediska obsahu cukru, kakaového másla či palmového tuku
- běžně používaných tuků (máslo, hera, margaríny)
- müsli
- chipsů
- nápojů apod.
Případnou další aktivitou může být výpočet energetické hodnoty potravin z receptů (např. bábovky, štrůdlu, obědů apod.).