Dělají (nové) šaty člověka? O racionální obměně šatníku

Hlavní stránka / Pro učitele / Dělají (nové) šaty člověka? O racionální obměně šatníku

31.1.2020

Cíl lekce: Žák ví, odkud pochází oblečení, které nosí. Žák zná cestu, kterou urazí oděv od původní suroviny po finální výrobek, a je si vědom ekologických a sociálních souvislostí. Žák ví, že existují další způsoby pořízení oblečení, než koupit nové. Žák ví, že nepoužívané oblečení nemusí skončit v popelnici.

Věková skupina: od 8. třídy ZŠ výše

Časový rámec: cca 2 vyučovací hodiny

 

METODICKÝ POSTUP

AKTIVITA 1 (Evokace – Hlasování nohama) – 15 minut

Žáci se přeskupují na jednotlivé strany učebny podle odpovědi na vyřčené otázky ohledně oblékání – ano na jednu stranu, ne na druhou.

Příklady otázek:

Oblečení si kupuji zásadně sám/sama. (ano/ne)

Oblečení do školy si připravuji sám/sama. (ano/ne)

Řeším barvu nebo barevné sladění, co na sebe. (ano/ne)

Hlídám počty jednotlivých druhů oblečení (triček, ponožek, mikin apod.) ve skříni. (ano/ne)

Obnošené oblečení vyhazuji. (ano/ne)

Nosím oblečení po sourozencích. (ano/ne)

Malá skvrna na oblečení nevadí. (ano/ne)

Malá dírka na oblečení nevadí. (ano/ne)

Vím, kde bylo moje oblečení vyrobeno. (ano/ne)

Je mi jedno, jestli mi to sluší nebo nesluší. (ano/ne)

 

AKTIVITA 2 (Skupinová práce – Odkud se bere) – 20 minut

Žáci se rozdělí do skupin po cca čtyřech dětech. Jejich úkolem je sestavit schématický postup při výrobě např: ponožek – triček – košile – svetru – džínových kalhot apod. Na kartičky formátu A5 nakreslí symbolicky jednotlivou fázi výroby. Základní schéma by ve výsledku mělo být: surovina – zpracování – výroba příze – (barvení) – tkaní/pletení – barvení – šití. Na závěr aktivity lektor připomene, že

- součástí produkce suroviny je také zalévání, hnojení, chemické ošetření,

- mezi jednotlivými fázemi je přeprava (džíny např. nacestují 19.000 km),

- pracovní podmínky dělnic a dělníků v textilních továrnách v některých zemích Asie a Afriky, odkud pochází většina světové produkce, zdaleka nedosahují našeho minimálního standardu,

- z koncové ceny trička u nás prodávaného za 250 Kč obdrží dělník cca 2,50 Kč (pouhé 1%), 200 Kč je obchodní marže,

- při samotném užívání se oblečení také máčí, pere, suší, žehlí, takže oblékání je, co se týče vlivu na životní prostředí, také velmi zatěžující.

 

AKTIVITA 3 (Skupinová práce – Hádanky) – 15 minut

Skupiny vymýšlejí co nejvíce zdrojů pro výrobu oděvů – např. podle původu (rostlinné, živočišné, umělé). Příklady:

Rostlinné (len, konopí, bavlna, juta, sisal, kopřiva apod.)

Živočišné (vlna, hedvábí, srsti angorské, velbloudí a další)

Umělé (viskóza, acetát, polyester, polyakryl, polyamid a další)

 

AKTIVITA 4 (Individuální práce – Plánujeme šatník) – 20 minut

Každý žák má za úkol sestavit si svůj šatník. Plán vychází z jednotlivých činností běžného života, pro které bude oblečení potřebovat, ale i pro příležitostné akce. Nejprve vypíše všechny příležitosti, při kterých bude oblečení potřebovat. Např. škola, sport, fitness, brigáda, akce s kamarády, divadlo, ples, rande (omezíme se na jedno roční období). Následně připíše typ a počet kusů oblečení. Před zahájením aktivity alespoň rámcově vymezíme typy oblečení, abychom při zhodnocení aktivity mohli porovnávat odhady, resp. nároky. Při závěrečném srovnání zároveň porovnáme výsledky chlapců a dívek.

 

AKTIVITA 5 (Sociální a environmentální aspekty odívání – Videoprojekce a komentářa) – 10 minut

Videa:

https://www.youtube.com/watch?v=mMivqgLcfs8

https://www.youtube.com/watch?v=KY9C48K5IHM

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=A2KmXZ4uZ-g&feature=emb_logo

Následuje výzva ke komentářům sledovaných snímků.

 

AKTIVITA 6 (Reflexe – Brainstorming Odkud a kam?) – 10 minut

Závěrem stručně shrneme program:

– víme, odkud pochází oblečení, které nosíme

– víme, jak se oblečení vyrábí a jakou cestu urazí oděv od původní suroviny po finální výrobek

– víme, že produkce oblečení sebou nese také environmentální a sociální dopady

a nastolíme otázku: Musím mít vždy oblečení nové a drahé? A co s oblečením, které mi už dosloužilo, ale je funkční, nebo se mi jen nelíbí?

Žáci navrhují možnosti, jak k oblečení přijít, akceptujeme i legrační, bizarní nebo vtipné návrhy (chodit nahý, oblékat se do rostlin a zvířecích kůží, nikam nechodit, …). Pokud neprodukují racionální nápady, navedeme je např. Na

1. Bleší trh mezi kamarády, soukromé akce spojené s výměnou (např. oblečení za jídlo) nebo módní přehlídkou, swap (výměnné) akce na sociálních sítích, second hand, výprodej, environmentální jarmarky apod.

2. Oblečení, které nám dosoužilo lze nabídnout v předchozích aktivitách, nebo do charity, kontejnerů na tříděný textil, druhý život textilu – upcyklace (např. patchworkové přehozy, závěsy apod.), p-oslední instancí je sběrný dvůr v místě bydliště.

A otázky na závěr: Uděláte po dnešním programu průvan ve svém šatníku?  A jak se v tématu cítili kluci? A zaujalo je to?

Jako vhodná doplňková aktivita k tomuto tématu může být např. obnova starého trička batikováním nebo školní bazar.


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.