Co s plasty? aneb udržitelné spotřebitelství plastů

Hlavní stránka / Pro učitele / Co s plasty? aneb udržitelné spotřebitelství plastů

3.6.2018

Cíl metodiky: Žák ví, že plasty nadměrně zatěžují životní prostředí a že mají negativní vliv na organismy, vč. člověka.

Pomůcky: kartičky formátu A6, flip, projekční technika

Aktivita 1 (Evokace – Co je to plast a kde všude se plasty používají): Žáci se pokusí zformulovat odpověď na otázku Co je to plast? (příklady nebo obecná definice). Dále na libovolný počet kartiček formátu A6 (minimálně 10 každý) nakreslí plastový výrobek, který sami používají, a jedno- nebo dvojslovně doplní názvem výrobku.

Aktivita 2 (Opakované použití výrobku): Žáci společně rozdělí výrobky z aktivity 1 na jednorázové a vícenásobné použití.

Aktivita 3 (Krátký kreslený film o plastech): Promítneme žákům film z cyklu NezKreslená věda o plastech.

Aktivita 4 (Výrobky bez plastu): Žáci na libovolný počet kartiček formátu A6 (min. 10 každý) nakreslí libovolný výrobek, který se dá zakoupit bez plastů (tj. nemá plastový obal nebo plast neobsahuje).

Aktivita 5 (Pohybová aktivita): Žáci si stoupnou doprostřed volného prostoru. Podle zvolené odpovědi (ano – ne) se přemístí do jednoho ze dvou určených míst na okraji prostoru (ano je vždy na stejné straně). U otázek typu 5. a 6. ověříme znalost položením kontrolní otázky.

Příklady otázek:

  1. Při pití nápojů rád/-a používám plastové brčko.
  2. Pití do školy si nosím v plastové láhvi.
  3. Rád chodím po podlaze s keramickou nebo kamennou podlahou.
  4. Ovoce a zeleninu nakupujeme do vlastní tašky.
  5. Vím, co je bioplast. (kontrolní otázka)
  6. Vím, do jakého kontejneru na odpad odložím plast. (kontrolní otázka)

Aktivita 6 (Zajímavosti o plastech): Seznámíme žáky se zajímavostmi o plastech, můžeme použít metodu kvízu nebo tipovačky.

  • Plastový jogurtový kelímek slaví v roce 2018 pětapadesátku. Původně vážil necelých 12 gramů, dnes cca 3,5 g.
  • Více než polovina roční produkce plastů se stává odpadem.
  • Obal tvoří průměrně 16 % ceny výrobku.
  • Různé plasty se rozkládají 100 až 1000 let.
  • S každým jídlem zkonzumujeme cca 100 mikroplastových částic.

Aktivita 7 (Plasty a zvířata): Pustíme upoutávku na film Chrise Jordana Midway s případnou diskusí žáků.

Aktivita 8 (Recyklace a snižování spotřeby): Kartičky z aktivity 1 (resp. 2) sestavíme pod sebe na flip nebo tabuli. Žáci na jiné kartičky vymýšlejí a umísťují vlastní alternativy.

Aktivita 9 (Bezplastové desatero): Seznámíme žáky s bezplastovém desaterem. Mohou ho doplnit o vlastní návrhy.

Bezplastové desatero

  1. Na nákup jen s látkovou taškou.
  2. Místo PET láhve hliníková nebo skleněná.
  3. K nápojovému automatu s vlastním hrnkem.
  4. Místo fastfoodu vlastní jídlo. Třeba v plastovém boxu, ale na mnohonásobné použití.
  5. Ne plastovým příborům, brčkům, igelitkám.
  6. Najez se v klidu, ne za pochodu.
  7. Uchovávej potraviny ve skle.
  8. Ne balené vodě.
  9. Upřednostni bezplastové zubní pasty, peelingy a přípravky na holení.
  10. Dopřej si bezplastové mládí a chystej bezplastovou dobu i pro svoji budoucí rodinu.

Aktivita 10 (Reflexe): Které bezplastové výrobky bych mohl/-la používat já? (Použijeme kartičky z aktivity 4.)


Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.