Chůze, kolo, auto, vlak, autobus? (spotřebitelství pro I. stupeň)
Hlavní stránka / Pro učitele / Chůze, kolo, auto, vlak, autobus? (spotřebitelství pro I. stupeň)
Cíl lekce: Žák ví, že každý způsob dopravy má své výhody i nevýhody a že některé způsoby dopravy mají těžké důsledky na naše zdraví, jiné poskytují něco zajímavého, co v ostatních nejde.
Pomůcky: papíry formátu A4, psací potřeby, kartičky (8 ks na A4), tabule, flipchart.
Aktivita 1 (Evokace – Můj idol):
Během deseti minut každý žák napíše na kartu jméno svého slavného (skutečného) oblíbence (herce, zpěváka, youtubera, blogera, politika, sportovce, virtuóz …) a v čem se proslavil. V komunitním kruhu svoji postavu představí ostatním. U každé osobnosti diskutujeme, co získala a čeho se musela vzdát, aby svého vrcholu dosáhla. Výsledky stručně zapíšeme na tabuli nebo flipchart (např. Jaromír Jágr – nejlepší hokejista na světě – získal peníze a slávu – vše obětoval tréninku, nemohl si dělat co chce, nemá vlastní rodinu...). Závěr: Vždy je něco za něco – čím více získáme, tím více se něčeho musíme vzdát
Aktivita 2 (Jak jsem se dnes dostal do školy):
Kolečkem v komunitním kruhu zopakujeme předchozí aktivity. Každý sdělí zda do školy přišel pěšky, autem nebo hromadnou dopravou (nebo jinak) a uvede výhody svého způsobu cesty, společně diskutujeme a zapíšeme výhody a nevýhody zvoleného způsobu.
Aktivita 3 (Hodinová procházka):
Vyrazíme pěšky do nejbližšího okolí. Tři- až čtyřčlenné skupiny děti během procházky zapisují na kartičky zajímavé věci, které zpozoruje a zaujme aspoň jednoho ze členů skupiny (ostatní se je nesmí dovědět). Čím více kartiček, tím lépe, každá skupina aspoň 50 záznamů. Motivujeme děti, aby si všímaly detailů (přírodních i nepřírodních).
Aktivita 4 (Co mě zajímá?):
Po návratu každá skupina představí svoje pozorování, karty třídíme podle zvolených hledisek (např. přírodniny, dopravní prostředky, barvy, tvary apod.). Viděl každý stejné věci? Líbily se nám stejné věci? Může proběhnout užší výběr nejzajímavějších pozorování (např. deseti). Co bychom viděli, pokud bychom hodinovou procházku vyměnili za tříminutovou projížďku autem?
Aktivita 5 (Moje ekologická stopa – skupinová práce):
V tří- až čtyřčlenných skupinách děti vymyslí ekologické dopady jednotlivých způsobů dopravy – pěší chůze, kolo, auto, vlak, autobus (čemu, komu a jak škodí?). Lektor vyzve, aby se pokusily vyčíslit i finanční náklady. Každý způsob dopravy (s výhodami i nevýhodami) zapíší na flip, společně doplní kresbou nebo malůvkou nebo ztvární jako plakát a vyvěsí.
Aktivita 6 (Reflexe):
Žáci v kruhu generují nápady (cíle) pro přepravu osob a uvedou k nim vhodný způsob dopravy (např. týdenní výlet z Prahy do Českého středohoří – vlak; odvoz nemocného nebo zraněného do nemocnice – auto; drobný nákup v obci – pěšky; prázdninová návštěva kamaráda v sousední vesnici – kolo; jednodenní výlet do Koněpruských jeskyní – autobus).
Aktivita 7 (Závěrečná otázky bez odpovědi či se závazkem):
Co nás nutí používat nevhodné způsoby dopravy, které nás okrádají o zážitky? Pohodlnost, slabá vůle, lenost, spěch, peníze? Jste ochotní se zavázat k nějakému méně pohodlnému, tělu prospěšnějšímu, obtížnějšímu, nepříjemnějšímu, komplikovanějšímu, bez ohledu na počasí zvolenému způsobu dopravy nebo se na nějaký čas nějakého způsobu dopravy úplně vzdát (např. měsíční předprázdninový autopůst nebo každé pondělí se dostavit do školy po svých)?