Co značí značky?
Hlavní stránka / Příroda / Co značí značky?
Na prodávaných výrobcích se často vyskytují nejrůznější loga a značky. Víš, co značí? Ne všechny značky vypovídají o garantované kvalitě výrobku.
Některé značky vypovídají o tom, jaké povinnosti splňuje výrobek či obal nebo z jakého materiálu je vyroben. Například:
Jiné značky vypovídají o tom, jaké standardy a zásady se výrobce dobrovolně zavázal dodržovat. Sem patří různé certifikáty.
Značka Czech Made |
Značku Czech Made mohou získat výrobky a služby, které pocházejí od firem registrovaných v ČR a jsou na trhu alespoň tři roky. Jejich vlastnosti splňují zákonné požadavky obecně závazných předpisů a jejich kvalita je přinejmenším srovnatelná s obdobnými produkty. Zároveň odpovídají současným požadavkům z hlediska ekologie a spotřeby energie. Takže žádný zázrak. Více viz www.sokcr.cz/czech-made |
Práce postižených |
Ochranná značka Práce postižených označuje služby a výrobky, které zdravotně postižené osoby skutečně a prokazatelně vyrobily, kompletovaly nebo balily. Účelem ochranné značky je především udržitelnost vhodných pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením, podpora, zviditelnění, propagace produktů a práce osob se zdravotním postižením a jejich zaměstnavatelů. Více viz www.pracepostizenych.cz |
FSC a PEFC |
Označení pro výrobky ze dřeva (včetně papíru) získaného z porostů, které jsou obhospodařovány ekologicky šetrně, sociálně prospěšně a ekonomicky životaschopně. Více viz www.czechfsc.cz a www.pefc.cz |
Označení pro potraviny a řemeslné výrobky od malých výrobců a zemědělců (zpravidla) z rozvojových zemí Asie, Afriky a Latinské Ameriky. Jde o způsob obchodování, který jim zaručí prodat jejich sklizeň a výrobky za spravedlivou cenu tak, aby se dokázali uživit vlastní prací, která je v souladu s ekologicky šetrným a sociálně ohleduplným přístupem. Pro mnoho pěstitelů tak fair trade představuje příležitost, jak se vymanit ze spirály chudoby a neudržitelného ničení přírodního prostředí a vytvořit spolu s dalšími pěstiteli konkurenceschopná sdružení fungující na mezinárodním trhu. Více viz www.fairtrade.cz |
|
Jedno z označení výpočetní techniky, která splňuje stanovenou úroveň energetické úspornosti a dobré využitelnosti při práci (design, hlučnost, nízké vyzařování, kvalita zvuku a obrazu). Více viz www.tcodevelopment.com |
Dále sem patří i tzv. ekoznačky. Ekoznačení (ecolabelling) je označování výrobků a služeb, které jsou v průběhu celého životního cyklu prokazatelně šetrnější nejen k životnímu prostředí, ale i ke zdraví spotřebitele. Jejich kvalita přitom zůstává na velmi vysoké úrovni. Takové výrobky nebo služby lze (např. v obchodě) poznat podle jednoduchého a snadno zapamatovatelného symbolu - tzv. ekoznačky.
První ekoznačkou se stal německý Modrý anděl v roce 1978. V roce 1992 vznikla Ekoznačka EU pro označování prokazatelně ekologického zboží, které by lidé poznali v celé Evropě. O dva roky později se objevila česká ekoznačka Ekologicky šetrný výrobek. V současnosti je u nás k dostání kolem 300 označených výrobků v osmnácti kategoriích. Takže je mnohem snadnější nenechat se při nákupu napálit.
Pro nakupování v České republice a ve většině evropských států postačí zapamatovat si tyto čtyři:
Název: |
Ekologicky šetrný výrobek |
Ekoznačka EU |
Der blaue Engel |
„Severská ekoznačka“ |
Země původu: |
Česká republika |
Evropská unie |
Německo |
Skandinávie |
Podoba: |
||||
Více informací: |
Kolik toho výrobky a služby „sežerou“?
Napadlo tě někdy, kolik energie, vody a surovin se spotřebuje třeba na výrobu cihly, pneumatiky nebo špaget? A jak moc na to doplatí životní prostředí? O tom všem se dozvíš z EPD (celým názvem „environmentální prohlášení o produktu”), které vypovídá o vlivu výrobku nebo služby na životní prostředí. Můžeš hledat např. v české databázi EPD na www.cenia.cz/epd nebo v jedné z mezinárodních databází na www.environdec.com