Nekalé obchodní praktiky
Hlavní stránka / Právo / Nekalé obchodní praktiky
Nakupuješ? Sundej si růžové brýle… Někteří obchodníci využívají při prodeji svých produktů nejrůznějších triků a léček, aby přesvědčili zákazníka, že si jejich výrobek musí koupit. Buď ve střehu a nenech se napálit, nekupuj, co nechceš!
Nekalé obchodní praktiky jsou…
- Vybereš si v regálu zlevněnou čokoládu a na pokladně ti naúčtují plnou cenu. Že prý to byla akce v minulém týdnu, že sis to měl přečíst v letáku. Tak to není, nenech se napálit! Platná je cena v regálu. Na druhou stranu, když se třeba na stránkách e-shopu v jednu chvíli objeví telefon za 5 Kč místo 5000 Kč a stane se tak omylem obchodníka, máš smůlu, zjevné chyby neplatí.
- U pokladny ti řeknou, že cena nového kola, kterou sis přečetl na ceduli na řídítkách, je uvedena bez DPH. Máš zaplatit o DPH a částku za smontování navíc. Ne! Platí cena z cedule.
- Domů ti přijde nevyžádaný balíček s knihami a fakturou za ně. Co s tím? Nic, můžeš si ho nechat a zadarmo, je to hloupost toho, kdo ti něco pošle, i když sis to neobjednal.
- Máš pocit, že se tvoje oblíbená čokoládová tyčinka nebo třeba jogurt pořád nějak zmenšují a cena je přitom stejná? Je to oblíbená finta obchodníků, jak zákazníka trochu oklamat a hodně ušetřit – na tvůj úkor. Jestli ti to vadí, sleduj údaje na obalu a příště si kup něco jiného.
- Kupuješ si tablet a prodavač ti k němu nabízí drahé pojištění proti rozbití. Pojištění koupíš, ale když ti pak tablet doma nešťastnou náhodou spadne na zem a rozbije se, obchodník na tebe udělá dlouhý nos – na nedbalost se prý pojištění nevztahuje. Že sis tablet právě proti té nedbalosti pojišťoval a písemné podmínky ti v prodejně nikdo nepředal? Smůla, řekne prodejce i pojišťovna… Nespoléhej na informace sdělené ústně na prodejně. Ať se pak nemusíš dohadovat a nahánět právníky – i když je právo na tvé straně.
Na co máš právo
Kdykoli nakupuješ, máš právo znát:
- Totožnost obchodníka.
- Název výrobku a informace o tom, z čeho se skládá, jaká je jeho velikost, hmotnost apod.
- Cenu výrobku, která musí být uvedena včetně všech poplatků, tedy i DPH. Nesmí se stát, že po tobě u pokladny budou chtít víc peněz.
- U každého složitějšího výrobku musí být přiložený návod k použití a také všechny informace o záruční době a možnostech reklamace.
Klamavá reklama…
Princip zastrašování
Zastrašování je jeden z nejúčinnějších způsobů, jak výrobek prodat. Obchodník svými plamennými řečmi zákazníka přesvědčí, že bez jeho výrobku ho zaručeně stihne strašlivá pohroma. A vyděšený zákazník koupí. Nejčastěji se s touto taktikou setkáš při prodeji léků a zdravotnických výrobků a také u uzavírání pojišťovacích smluv. Opět je to nekalé, protizákonné chování!
Kontakty pro pomoc
- Česká obchodní inspekce (všechno) www.coi.cz
- Český telekomunikační úřad (telekomunikace) www.ctu.cz
- Energetický regulační úřad (dodávky elektrické energie a plynu) www.eru.cz
- Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (klamavá reklama v TV, rádiu a na internetu) www.rrtv.cz
- krajské živnostenské úřady (tištěná klamavá reklama)