Měrná a prodejní cena
Hlavní stránka / Právo / Měrná a prodejní cena
Při nakupování potravin nebo jiného spotřebního zboží na nás číhá spousta lákadel a triků, které mají zajistit, že v obchodě utratíme co nejvíc peněz. Jsou ale i zákony, které spotřebiteli tyto triky umožňují prohlédnout či jim jednoduše nepodlehnout. Znáte je?
Jdete na nákup, obrovská fotografie čerstvých jahod vás naláká do sekce ovoce a barevné cedulky přitahují pozornost ke zboží ve slevě. Třicet procent sleva, o 50 % větší balení, 2+1 balení zdarma… Jak tedy rozhodnout při viditelně stejné kvalitě, zda je výhodnější koupit jahody ze Španělska, z Francie nebo z Portugalska?
Je to již pět let, co všem prodejcům (od hypermarketů po malé večerky) vznikla povinnost označovat výrobky prodejní a současně i měrnou cenou.
- Prodejní cena – částka, kterou za výrobek zaplatíme na pokladně
- Měrná cena – cena za měrnou jednotku množství zboží, např. za 1 kilogram, 1 litr, 1 metr, 1 metr čtvereční/krychlový nebo 1 ks výrobku.
Měrná cena se udává proto, aby se mohly jednodušeji srovnávat ceny různě velkých, objemných nebo těžkých výrobků. Pokud tedy při nákupu jahod vidíte dva různé košíčky různé hmotnosti a ceny a chtěli byste v přepočtu na množství koupit levnější balení, stačí zkontrolovat měrnou cenu. Ta napoví, kolik byste zaplatili za 1 kg obou druhů. Měrná cena se musí uvádět i u zlevněného zboží nebo jinak zvýhodněného nákupu.