Jak poznat nekvalitní věci?
Hlavní stránka / Právo / Jak poznat nekvalitní věci?
Když chceš utrácet, je možné vybírat ze široké nabídky prakticky všeho. Až je někdy těžké se rozhodnout. Proč je v rybích prstech méně masa než ve stejně zabaleném výrobku prodávaném kousek za hranicemi v Německu nebo v Rakousku? Proč platíme za volání a internetové připojení mnohonásobně víc než naši sousedé v Evropě?
O České republice se v nadsázce mluví nelichotivě jako o „popelnici Evropy“. Proč? Kvůli tomu, že se tu snadno prodají i méně kvalitní potraviny, spotřební zboží a služby, které by se například v zemích západní Evropy buď neprodaly, nebo alespoň ne za běžné ceny. Čím to ale je? Je to nejčastěji v našem chování - spotřebitelů. Změnit to tedy můžeš i ty. Když se ti to nelíbí, jednoduše nekvalitní nebo předražené zboží nekupuj a zajímej se o alternativní možnosti.
Jak poznám kvalitu?
Podle ceny většinou ne. Pomohou zkušenosti ostatních zákazníků a také objektivní nezávislé srovnávače nebo testy (které ve spolupráci se zahraničními spotřebitelskými organizacemi u nás vydává například nezisková organizace dTest – www.dtest.cz). Hodí se i obyčejný selský rozum. Třeba kuchyňský spotřebič vyrobený z kovu bude zřejmě trvanlivější než ten vyrobený z plastů, které obecně stárnou rychleji. Při nákupu potravin se zase mohou hodit rady našich babiček a rodičů. Ti ještě spolehlivě vědí, že máslo nerovná se margarín z rostlinných tuků, nebo že čerstvé rajče voní a chutná jako skutečné rajče.
čím kvalitnější zboží koupíš, tím nižší je pravděpodobnost, že si pokazíš chuť nebo ho budeš muset později reklamovat či kupovat znovu nové. Prostě platí okřídlené, ale mnohokrát potvrzené pravidlo o tom, že nikdo není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. A tím „levné“ se nemyslí málo drahé. Je to na tobě.
Číst drobné údaje o složení potravin může být sice trochu otrava, ale jinak se víc o tom, co skutečně jíš, nedozvíš. Samotný obal je jen pěkná vábnička. Nejvíce zastoupené složky bývají uvedeny na prvních místech. Pak už se ti třeba nestane, že koupíš místo zmražené ryby s trochou masa také velkou spoustu vody nebo místo libových párečků také velkou spoustu kuřecího separátu.
„Škodítka“ – velký podfuk na zákazníky
Příliš trvanlivé zboží některým nefér výrobcům ani prodejcům nehraje do karet. Vyrábět a prodávat se musí pořád.
„Škodítka“ v některých sériově vyráběných výrobcích (např. tiskárnách, mobilních telefonech) jsou ukryté součástky, které po nějaké době od koupě (zpravidla po uplynutí záruční doby) předčasně sníží výkon výrobku nebo ho poškodí. Škodítkem může být i záměrné použití méně kvalitní drobné součástky s kratší dobou životnosti v namáhané části výrobku (např. pračky, sušičky apod.). Následná oprava nemusí být vždy možná nebo se zákazníkovi třeba nemusí vyplatit.
Jde o zakázanou nekalou obchodní praktiku, kterou by měla postihovat ČOI, případně Policie ČR. Poškození zákazníci mohou žádat obchodníka o nápravu, nebo se v krajním případě obrátit na soud.