Jak na reklamace
Hlavní stránka / Právo / Jak na reklamace
Možná to znáš, koupíš si spacák na školní výlet a doma zjistíš, že se nedá zapnout zip. Trochu smůla u spacáku. A víš, co bys měl udělat? Spacák reklamovat a nenechat se odbýt.
Reklamace znamená uplatnění stížnosti u prodejce, že je výrobek nekvalitní, nekompletní nebo přestal řádně fungovat. Součástí reklamace by měl být vždy tvůj požadavek na vyřízení reklamace jedním ze způsobů, které zákon nabízí. Jako zákazník na to máš právo.
Jak na reklamaci?
Je fajn si přečíst obchodní podmínky, kde prodejce obvykle podrobně popisuje pokyny k reklamaci. Nejdůležitější je uplatnit reklamaci včas (bezodkladně poté, co jsi vadu objevil, a ještě během záruční lhůty – ať už zákonné nebo případně smluvní), najít doklad o koupi, kde by mělo být uvedeno, o jaké zboží se jedná, kolik stálo a kdy sis ho kupoval. Tímto dokladem může být záruční list, pokladní doklad anebo alespoň doklad o platbě kartou. Koupi lze prokázat jakkoli, v krajním případě třeba i potvrzením tvé kamarádky či rodičů, kteří byli u nákupu s tebou. Vždy je ale lepší doklady o koupi uchovávat a v případě reklamace jejich kopie doložit. Vadný výrobek pak co nejdříve dones/doruč prodejci, ať už do obchodu, kde sis věc pořídil, anebo do jiné prodejny stejného prodejce.
Některé účtenky jsou už po několika měsících nečitelné. Tiskařská čerň jednoduše vybledne nebo se omele tak, že nic nejde přečíst. Není proto od věci účtenku krátce po nákupu třeba ještě vyfotit.
V obchodě
Prodavači předlož doklad o koupi a výrobek. Vysvětli, kde je vada, a neboj se říct, že chceš věc reklamovat. Obchodník by s tebou měl sepsat reklamační protokol (jednu kopii musíš dostat ty), vzít si výrobek a reklamaci vyřídit. Je důležité, aby v reklamačním protokolu bylo přesně uvedeno, o jakou vadu se jedná a jaký způsob vyřízení reklamace požaduješ. Nezapomeň si pečlivě přečíst, co vlastně podepisuješ. Neškodí stav výrobku před reklamací si zdokumentovat, třeba vyfotit. Když reklamuješ mobil, notebook nebo jiný nosič dat, je vhodné si data předem zálohovat, abys o ně třeba při opravě nepřišel.
Záruční list není pro reklamaci v zákonné záruční době nutnou podmínkou!
Zboží by při reklamaci mělo být čisté a kompletní. Nemůžeš reklamovat špinavé tenisky nebo telefon bez nabíječky.
Neoprávněný poplatek za „neoprávněnou reklamaci“
Obchodník ti reklamaci zamítl jako neoprávněnou, a navíc si naúčtoval pětistovku za diagnostiku závady? Pamatuj si, že za reklamaci (i neuznanou) si prodejce nemá právo nic účtovat.
A co vlastně můžeš požadovat?
Po prodávajícím můžeš chtít doplnění chybějícího zboží, opravu nebo výměnu zboží – výměnu můžeš ale požadovat, jen pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené a pokud vadu nejde odstranit bez zbytečného odkladu (např. když jsou boty bez tkaniček, dají se jednoduše doplnit ihned, není třeba měnit celé boty). Když oprava nebo výměna podle tvého požadavku není možná, můžeš chtít vrácení peněz, respektive slevu.
U banálnějších vad máš právo „jen“ na odstranění vady (nejčastěji opravou), nebo na slevu z kupní ceny. U vad neodstranitelných, opakovaných (třetí výskyt vady po opravě) nebo vícečetných (3 stejné nebo 4 různé vady současně) máš rovnou právo volit mezi požadavkem na slevu nebo odstoupit od smlouvy s nárokem na vrácení peněz.
Co se bude dít dál?
Podle zákona má prodávající rozhodnout o reklamaci (tzn. reklamaci přijmout nebo ji odmítnout) zpravidla ihned, není-li třeba vadu odborně posoudit. Reklamaci vyřídit je pak třeba bez zbytečného odkladu, nejpozději do třiceti dnů od jejího uplatnění. Pokud by vyřízení trvalo déle, můžeš odstoupit od smlouvy s požadavkem na vrácení peněz nebo můžeš požadovat výměnu zboží za nové.
Zkus si kvíz nebo jiný, jestli už víš všechno!