Desatero chytrého spotřebitele
Hlavní stránka / Právo / Desatero chytrého spotřebitele
Tipy pro chytrého spotřebitele, který se nedá "opít rohlíkem".
- Nakupuji jen kvalitní věci, protože dlouho vydrží. Dá se totiž spolehnout na to, že dobře fungují nebo chutnají a neublíží mi na zdraví.
- Když nakupuji, přemýšlím o tom, jaký vliv má to, co kupuji, na životní prostředí, na můj život nebo život někoho dalšího.
- Všímám si lákadel a triků v obchodě, které se mě snaží přimět, abych utratil co nejvíc peněz. Snadno jim nepodlehnu. Nebo vůbec?
- Nepřehlížím symboly a značky na obalech nebo cedulkách výrobků, jsou na nich důležité informace.
- Znám záruky – oblečení, boty nebo elektronika by měly bezvadně sloužit minimálně 2 roky. Za to se prodejci musí zaručit. Do dvou let tedy můžu nekvalitní nebo nefunkční zboží reklamovat.
- U potravin znám datum použitelnosti (spotřebujte do), to už by se potraviny jíst neměly, a datum minimální trvanlivosti, kdy se potraviny na pohled nezkažené dají jíst.
- Reduce, reuse, recycle…
- Když si nevím rady se svými právy při nakupování, zeptám se dospělého, kterému důvěřuji. Když si neví rady ani on, pomůže odborník.
- Myslím kriticky, nevěřím každé reklamě, každé zprávě, každému profilu na internetu ani každému internetovému obchodu. Ověřuji informace a reference, abych předešel styku s hlupákem či podvodníkem.
- Hospodařím rozumně. Raději chvíli spořím, než abych si půjčoval.